Monday, June 12, 2017

Ini Dia 10 Tips Marketing Online Handal dari Pengiklan David Ogilvy!




David Ogilvy is an advertising legend . David Ogilvy diagung-agungkan di dunia pengiklanan moden sebagai "The Father of Advertising". Bapak pengiklanan yang mendirikan Ogilvy & Mather ini telah membantu berkempen syarikat besar seperti Dove, Rolls-Royce, dan Shell. Ia sangat berjasa dalam meningkatkan brand awareness beratus-ratus perniagaan global dan mengaut keuntungan berbilion-bilion dolar.
Jika anda membaca buku atau menonton video David Ogilvy, anda pasti terinsipirasi dengan idea-idea yang cemerlang. Belum sempat membaca? Berikut rangkuman tips marketing handal dari David Ogilvy!

1. Pelanggan Bukan Orang Bodoh

Menurut David Ogilvy, pelanggan adalah orang yang pintar tetapi sayangnya banyak brand yang lupa akan hal itu. Dunia internet telah mengenalkan kita kepada hal-hal yang tidak kita fahami sebelum ini. Hal ini juga berpengaruh terhadap kewujudan dunia pengiklanan. 73% pelanggan global melakukan penyelidikan terhadap produk yang akan mereka beli . Itu artinya, iklan tak lagi boleh merayu pelanggan dengan mudah.

2. Pelanggan Lebih Perlu Maklumat, Bukan Kecemerlangan Produk

Secara statistik, perniagaan yang mempunyai blog yang bermaklumat menerima keuntungan (ROI) 13 kali lebih banyak berbanding syarikat yang tidak menggunakan teknik ini.
Tahukah anda, kandungan paling popular saat ini berupa e-book dan blogs? Kerana maklumat tersebut boleh diperolehi secara percuma. Ertinya, pelanggan lebih tertarik untuk membaca sesuatu yang boleh menambah pengetahuan mereka. Semakin mereka memahami pentingnya sebuah produk / jasa, semakin besar kemungkinan mereka untuk membeli.
Ketika David membuat ads 'Super Shell' s 9 Ingredients ', ia menceritakan testimonial seorang juruterbang yang merasakan keuntungan memakai bahan bakar Shell. Kandungannya ini membincangkan "How" - bagaimana penunggang dapat mengurangkan kerosakan enjin.
Inti dari tips marketing online ini adalah: 'Rayulah' pelanggan anda dengan kandungan yang bermaklumat dan relevan berbanding menggaris kelebihan / ciri-ciri produk tersebut.

3. Tajuk yang 'menggigit'

Menurut David Ogilvy, para pakar online marketing menghabiskan masa lebih banyak untuk memikirkan tajuk daripada menulis isi kandungannya. Tajuk yang 'menggigit' tidak hanya untuk majalah, surat khabar atau blog sahaja. Tetapi juga berlaku untuk subject dalam e-mel. Beberapa jenis headline yang boleh menarik orang untuk membaca misalnya headline yang mengandungi emosi, soalan, kontroversi, dan sebagainya.
Salah satu hasil karya David yang cukup viral sampai sekarang adalah ketika ia menulis ads " The Man in the Hathaway Shirt " yang berjaya menggugah rasa ingin tahu para pembaca untuk tahu lebih lanjut tentang produk garment ini.
Bukan tanpa alasan, ia ingin membuat para pembaca tertanya-tanya mengenai siapa lelaki yang matanya tertutup sebelah ini. Hathaway telah berdiri sejak 116 tahun masa itu namun masih kalah popular dengan brand lain. Dalam gambar tersebut, David memasang watak seorang lelaki memakai hem jenama Hathaway dan sebelah matanya tertutup eye-patch untuk menggambarkan bagaimana Hathaway selama ini 'dipandang sebelah mata'.

4. Dunia Advertising = Media Maklumat

Menurut David, "Apa yang kau katakan lebih penting daripada bagaimana caramu mengatakannya."
Pakar online marketing yang handal ini menjelaskan bahawa dunia pengiklanan tak lagi sebuah media untuk memperkenalkan sebuah produk / jasa tapi sebagai media untuk memberitahu sesuatu kepada khalayak. Dan banyak hasil karya David yang membuktikan hal ini.

5. Berfikir Seperti Pelanggan

Salah satu tips online marketing dari David yang cukup dikenali adalah mempersuasi pelanggan menggunakan bahasa pelanggan. Dengan begini, anda dapat menyamakan persepsi dengan pelanggan anda.
Kilang mainan LEGO pernah mengalami muflis sebelum dipimpin oleh Jorgen Vig Knudstorp akibat gagal memenuhi permintaan pasaran. Ia pun meletakkan diri sebagai pelanggan dan tidak berfikir seperti CEO. Jorgen segera turun tangan mencari tahu apa sebenarnya yang diingini oleh anak-anak sebagai pangsa pasar yang terbesar mainan LEGO.
"Give people what they know. Do not talk up or down to them-just talk to them. "

6. Memberi Kesempatan pada Ahlinya

Content writer, designer, social media admin, website developer; mereka menghabiskan masa untuk fokus bekerja sesuai skill mereka setiap hari. Menggunakan perkhidmatan online marketing secara kolaboratif dapat membantu anda memasarkan produk secara berkesan kerana mereka lebih memahami apa yang perlu dilakukan untuk memasarkan produk anda secara online.

7. 'menghidupkan' Produk

Menurut David, sebuah perniagaan harus mempunyai keperibadian. Product personality tidak hanya teknik menamai sebuah produk tetapi juga komponen yang memberi makna terhadap produk tersebut. David menyebutnya sebagai "Clever Branding".
Coca-Cola misalnya, hanyalah jenama minuman berkarbonat. Oleh kerana itu, syarikat global ini melakukan penjenamaan dan strategi marketing yang membuat produk mereka berhampiran dengan pelanggan secara emosional melalui penampilan iklan yang pede, friendly , dan masa kini.

8. Lakukan Penyelidikan

David menyarankan para pelaku perniagaan untuk melakukan penyelidikan agar memperoleh data yang pasti. Penyelidikan sangat penting sebagai elemen pengenalan pelanggan. Laporan statistik akan sangat membantu sebuah perniagaan untuk memahami keinginan pasaran agar pembangunan produk melalui melalui advertising dapat dilakukan sesuai target. Menurut David, perniagaan yang lalai melakukan penyelidikan sama bahayanya dengan perniagaan yang mengabaikan pesaing .

9. Menerima Perubahan

Idealisme memang perlu. Namun ada hal-hal di luar kawalan kita yang juga perlu diperhatikan. Bila ingin perniagaan berjaya, David menyarankan syarikat untuk mahu berubah, berinovasi bahkan bila perlu, mengambil keputusan yang radikal .
Nasib perniagaan anda berada di tangan para pengambil keputusan. Kajian dan penyelidikan sifatnya hanyalah data pendukung yang boleh membantu anda mengambil keputusan dan melaksanakan strategi marketing yang penting untuk kelangsungan perniagaan anda.

10. Cari Perhatian

Ditengah maraknya media sosial yang semakin kerap (dan semakin keras) berkicau, diperlukan sebuah idea besar yang boleh membuat pelanggan ini 'menoleh' ke arah brand anda. Menurut David, marketing boleh dipercayai mengalami hambatan saat harus mengenalkan produk pada golongan muda masa kini ( The Millennials ).
Mengapa? Kerana kaum millennials melihat terlalu banyak advertising , menganggapnya kurang sahih dan cenderung mengabaikannya . Menurut David, 90% advertising yang ada pada masa ini tidak terlalu berkesan dalam meningkatkan jualan - sehingga butuh kerja keras untuk mewujudkan sebuah iklan yang benar-benar dapat menarik perhatian.
Diperlukan banyak masa dan pemikiran untuk mencipta marketing handal yang dapat menyampaikan mesej mengikut destinasi.Tapi David Ogilvy telah membuktikan bahawa usahanya mengolah kandungan menjadi iklan yang menarik serta melakukan penyelidikan terhadap pelanggan, mampu mengukir namanya menjadi legenda dalam dunia pengiklanan.

Cara Iklan Terkini 1racking google KLIK DISINI free register > Klik JOIN US untuk signup.




1 comments:

Muskardi said...

salam admin.sy ingin bertanye atau tunjuk ajar dr admin.bagai mana caranye sy mahu mulakan perniagaan tv advertising.seperti tv iklan yg berada dalam rapid bus.dan besarkah modal untuk melakukan perniagaan ini?.

Post a Comment